۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
کد : 25281-32959      تاریخ ایجاد : ۱۳۹۸ جمعه ۲۴ آبان   آخرین بروزرسانی : ۱۳۹۸ شنبه ۲ آذر    تعداد بازدید : 9834
معاون آموزشی وزیر بهداشت:

سند محاسبات آمایشی نیروی انسانی موجب ساماندهی آموزش های پزشکی می شود

معاون آموزشی وزیر بهداشت با اشاره به امضای تفاهم نامه سند محاسبات آمایش نیروی انسانی در ۱۰ کلان منطقه کشور گفت: این سند موجب ساماندهی آموزش های پزشکی می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، دکتر محمد باقر لاریجانی در حاشیه نشست روسای کلان مناطق آمایشی کشور به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در نشست خبری افزود: امروز سند محاسبات آمایشی نیروی انسانی در 10 سال آینده بین وزارت بهداشت و دبیران مناطق آمایشی کشور امضاء شد که محصول کار چند ساله ایست که در وزارت بهداشت انجام شده است.

 

وی اضافه کرد: این سند براساس محاسبات نیروی انسانی در سال های آینده در رشته های مختلف و میزان نیاز ملی و انسانی تصویب شده و توافق امروز سهم مناطق مختلف ده‌گانه کشور از این نیازهای آموزشی است.

 

وی با بیان اینکه سند محاسبات آمایشی نیروی انسانی از اسناد بسیار مهم برای سال های آتی وزارت بهداشت است، افزود: این سند در واقع ریل گذاری است تا آموزش های پزشکی ما با ساماندهی بهتری پیش برود.

 

دکتر لاریجانی گفت: کار مهمی که در منطقه هشت(دانشگاه های  علوم پزشکی  استان های کرمان و سیستان و بلوچستان ) صورت می گیرد، توافق درون منطقه است که به چه میزان در دانشکده های مختلف و موسسات آموزشی در 10 سال آینده توسعه نیروی انسانی ساماندهی شود.

 

 

معاون آموزشی وزیر بهداشت در ادامه این نشست گفت: برای کیفیت آموزش پزشکی نیز اقدامات خیلی زیادی صورت گرفته که از جمله آن اعتباربخشی آموزش پزشکی است و تعدادی از دستورالعمل ها ابلاغ شده و مابقی در دو هفته آینده ابلاغ می شود.

 

وی اظهار کرد: بر اساس مصوبات نود ویکمین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی، امتحانات تخصصی(گواهینامه و دانشنامه) در کل کشور یکسان شده که در این راستا یک امتحان ملی برای بوردهای تخصصی برگزار می کنیم و امتحان بورد سال آینده نیز مانند قبل خواهد بود.

 

دکتر لاریجانی بیان کرد: در شورای آموزش پزشکی تخصصی مصوبه دیگری داشتیم که صلاحیت بالینی افرادی که می خواهند در بورد شرکت کنند در مناطق آمایشی مورد بررسی قرار گرفته و بعد برای امتحان تخصصی ملی معرفی می شوند.

 

وی با اشاره به اینکه امتحان ارتقاء را در مناطق آمایشی خواهیم داشت، افزود: مصوبه دیگر این بود برای کسی که می خواهد فلوشیپ یا فوق تخصص بگیرد، داشتن بورد رشته مادر برای آنها الزامی است؛ ضمن اینکه رشته جراحی عروق به صورت فوق تخصص شکل گرفت.

 

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه در این شورا برنامه ریزی شده براساس شرایط مناطق، همه بتوانند رشد کنند، افزود: باید بیش از 50 تا 70 درصد فارغ التحصیلان را در نیازمندی مناطق آمایشی آموزش ببینند.

 

وی اظهار کرد: کاهش پذیرش در برخی رشته ها در نیازهای ملی ممکن است صورت بگیرد اما در بسیاری از رشته ها افزایش می یابد و در بخشی نیز ظرفیت مانند قبل ادامه دارد.

 

دکتر لاریجانی در ادامه درباره خدمات پزشکان ایرانی در خارج از کشور بیان کرد: اکنون حدود 10 درصد از گروه های پزشکی ما برای ادامه تحصیل یا نقش آفرینی در کاری به خارج از کشور  می‌روند که خیلی از آنها ممکن است ادامه تحصیل داده یا به کشور برگردند.

 

وی تصریح کرد: در راستای بین المللی سازی بستر برای استفاده دانشجویان خارجی در مناطق آمایشی فراهم است؛ ضمن اینکه در حال حاضر 4000 دانشجوی خارجی داریم و دانشگاه ها باید به سمت افزایش این بخش بروند به ویژه جاهایی که در دانشگاه های بزرگ کشور خالی می ماند.

 

لاریجانی گفت: یکی از ملاک هایی که در نیازسنجی مدنظر بوده، نیاز بیماردهی مناطق مختلف است که تاثیر خود را در تعداد متخصصان و محاسبات ما گذاشته است.

 

 

نظر شما :
captcha